تاریخ : دو شنبه 14 آذر 1401
نویسنده : kimiagar

آنچه واشرها برای موتور خودرو شما انجام می دهند

وسیله نقلیه شما از صدها قطعه بزرگ و کوچک تشکیل شده است که همه با هم کار می کنند تا شما را از A به B برساند و اطمینان حاصل شود که ماشین شما تا حد امکان ایمن و کارآمد کار می کند. همه این قطعات لازم است تا وسیله نقلیه شما به راحتی در جاده حرکت کند، بسیاری از آنها، مانند واشرها، احتمالاً هرگز نشنیده اید یا نمی دانید چه کاری انجام می دهند. دلیل واشر زدن پژو برای عملکرد صحیح موتور ماشین شما بسیار مهم هستند.

واشر چیست؟

موتور خودروی شما دارای طیف وسیعی از مایعات و گازها است که دائماً در آن حرکت می کنند و به عملکردهای حیاتی خاصی کمک می کنند یا انجام می دهند. با گردش این مایعات و گازها، واشرهای موتور به عنوان مهر و موم برای حفظ فشار، نگه داشتن مایعات و جلوگیری از ورود زباله به موتور عمل می کنند. انواع مختلفی از واشر در قسمت های مختلف موتور استفاده می شود.

برخی در داخل موتور قرار دارند، در حالی که برخی دیگر موتور را به اجزای دیگری مانند منیفولد ورودی، منیفولد اگزوز و پمپ های آب متصل می کنند. واشرها برای انجام وظیفه خود به گونه ای طراحی شده اند که در برابر دماهای شدید مقاومت کنند، طیف گسترده ای از مواد شیمیایی را تحمل کنند و در سطوحی که در حال آب بندی هستند، خود را در معرض نقص قرار دهند. چند نوع مهم واشر عبارتند از:

واشر سر - که به عنوان واشر سر سیلندر نیز شناخته می شود، از ورود گازهای حاصل از احتراق به سیستم خنک کننده جلوگیری می کند. اینها معمولاً از مس ساخته می شوند و بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار می گیرند.

واشر ورودی - اطمینان حاصل می کند که مخلوط سوخت در سیلندر دارای مقدار مناسب اکسیژن است و از نشت فرم هوا در هنگام احتراق جلوگیری می کند.

واشر اگزوز - بین سیلندر و منیفولد اگزوز یافت می شود. واشر اگزوز از خروج بخارات مضر از اگزوز قبل از لوله اگزوز و به داخل کابین خودرو جلوگیری می کند.

واشر میل بادامک - که به آن مهر و موم بادامک نیز گفته می شود، واشر میل بادامک از لاستیک ساخته شده است و از نشت روغن از میل بادامک جلوگیری می کند. در عین حال از ورود گرد و غبار و کثیفی به داخل موتور و ایجاد آسیب نیز جلوگیری می کند.

واشر یاتاقان - واشر اصلی یاتاقان طوری طراحی شده است که روغن را در حین حرکت میل لنگ در تابه روغن نگه دارد. این واشر معمولا از لاستیک یا سیلیکون ساخته می شود تا در برابر دمای بسیار بالا مقاومت کند.

واشر دمیده شده

یک واشر خراب یا "دمیده" معمولاً به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور، طراحی بد واشر، آسیب انفجار یا گشتاور نامناسب رخ می دهد. سطوح بالای فشرده سازی می تواند سوراخ هایی در واشر ایجاد کند که می تواند منجر به خرابی شود. هنگامی که موتور شما واشر منفجر شده باشد، ممکن است باعث غرغره، کف کردن، یا حباب در داخل رادیاتور، ایجاد فشار سریع در سیستم خنک‌کننده، دود سفیدی که از لوله اگزوز می‌آید، روغن در مایع خنک‌کننده یا فشار کم سیلندر شود.

علت اصلی آسیب دیدن یا منفجر شدن واشر دمای شدید موتور است. دمای بالای موتور اغلب به دلیل نداشتن مایع خنک‌کننده کافی در رادیاتور یا نشت مایع خنک‌کننده ایجاد می‌شود که در نتیجه می‌تواند منجر به افزایش سایش به دلیل مخلوط شدن ضدیخ با روغن خودرو شما شود. یک علامت هشدار دهنده خرابی واشر سر در موتورهای آب خنک، وجود ماده ای شبیه سس مایونز در روغن است. این را معمولاً می توان روی میله یا درپوش فیلتر روغن مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش مکانیک خودرو

چگونه از دمیدن واشر جلوگیری کنیم

تعدادی از عوامل وجود دارد که می تواند منجر به سوختن واشر موتور شود، اما همچنین راه های زیادی برای جلوگیری از خرابی وجود دارد. حفظ منظم سیستم خنک کننده به جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور کمک می کند. تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده شامل شستشو و تعویض مایع خنک کننده در یک برنامه زمان بندی شده و بازرسی تسمه ها و شیلنگ ها و تعویض آنها قبل از خرابی می باشد.

برای جلوگیری از دمیدن واشر، استفاده از خنک کننده توصیه شده توسط سازنده، حفظ گشتاور مناسب روی پیچ های سر و مراقب علائم خرابی واشر نیز مهم است. اگر متوجه هر یک از این نشانه‌های واشر منفجر شدید، یا خودروی شما با مشکلات عملکردی مواجه است، آن را به مراقبت خودکار گواهی شده HEART بیاورید تا بررسی شود.

اگرچه ماشین‌ها بخش عمده‌ای از زندگی روزمره ما هستند، اما عملکرد درونی یک موتور نیز ممکن است تا آنجا که بیشتر به آن مربوط می‌شود، نتیجه جادو باشد. همانطور که از نام آنها پیداست، موتورهای احتراقی با فشرده کردن مخلوطی از هوا و سوخت برای ایجاد انفجارهای مینیاتوری کار می کنند. این فرآیند، اگرچه در قرن گذشته آزمایش و تصفیه شده است، هنوز هم می تواند نسبتاً خطرناک باشد و باید موتوری طراحی شود که هر ماده فراری را که برای احتراق استفاده می شود جدا نگه دارد.

واشر سر

یک واشر سر در بالای بلوک موتور قرار دارد و بین آن و سرسیلندر قرار گرفته است. وظیفه اصلی آن حفظ فشار لازم برای احتراق و جلوگیری از ریختن روغن از سوراخ ها و مخلوط شدن با مایع خنک کننده است که باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود. این کار را با ایجاد یک مهر و موم ضد هوا انجام می دهد که گازها و مایعات را در داخل موتور نگه می دارد و در نتیجه به نرمی کار می کند.

قرار گرفتن مداوم در معرض گرمای بیش از حد ممکن است باعث تاب برداشتن واشر سر و در نهایت منفجر شود. در حالی که ممکن است این مشکل به نظر برسد که قسمت بسیار کوچکی از موتور اشتباه می کند، اما اثرات آن به راحتی پشت فرمان قابل تشخیص است. علائم واشر سر منفجر شده عبارتند از:

دمای موتور بالا: معمولاً با چراغ هشدار روی داشبورد نشان داده می شود، دمای بالای موتور می تواند به دلیل نشت مایع خنک کننده موتور به دلیل شکستن مهر و موم واشر باشد.

از دست دادن قدرت: کاهش فشار در داخل بلوک موتور باعث می شود موتور کمتر پاسخگو باشد

دود سفید اگزوز: نشت مایع خنک کننده موتور می تواند راه خود را به داخل موتور پیدا کند، مشتعل شده و دود غلیظ و سفید ایجاد کند.

روغن سفید و شیری: برای بررسی روغن ماشین خود از یک عدد سنج استفاده کنید. اگر با یک محلول شیری سفید پوشیده شده باشد، تقریباً مانند سس مایونز، ممکن است مایع خنک کننده موتور به داخل ظرف روغن نشت کرده و آن را آلوده کرده باشد.

آگهی - ادامه مقاله در زیر

اگر یکی از این مشکلات را تشخیص دادید، توصیه می کنیم در اسرع وقت خودرو خود را به نزدیکترین مرکز خدمات ببرید. گرم شدن بیش از حد موتور می‌تواند خطرناک باشد، به علاوه مایعات نشت‌کننده می‌توانند باعث آسیب‌های پرهزینه به بقیه پیشرانه خودرو شما شوند. در صورت عدم درمان، واشر سر منفجر شده می تواند منجر به آسیب ترمینال موتور شود.

هزینه تعمیر واشر سر دمیده چقدر است؟

متأسفانه واشر سر باد شده خبر خوبی برای کیف پول شما نخواهد بود. در حالی که واشر سر خود بخش نسبتاً ارزانی است، فرآیند تعمیر شامل جداسازی موتور خودرو شما می شود. این یک کار پیچیده و طولانی است، به علاوه می‌تواند گرملین‌ها و قطعات دیگری را که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند را نیز آشکار کند.

تعمیر واشر سر معمولاً از حدود 500 پوند شروع می شود، اگرچه بسته به پیچیدگی و میزان آسیب ناشی از آن می تواند بسیار بیشتر باشد. یک مرکز تعمیر خوب و معتبر باید بتواند به راحتی یک قطعه جایگزین مناسب را تهیه کند و اگر آسیب دیگری وارد نشد، ظرف چند روز شما را به جاده بازگرداند.

سرویس واشر

برای رانندگانی که نیاز به تعمیر سریع دارند، گزینه استفاده از واشر سیلر نیز وجود دارد. این یک مایع چسبناک و چسبناک است که می تواند در رادیاتور ماشین شما ریخته شود. با روشن شدن موتور، درزگیر وارد موتور خودروی شما می شود و در نهایت سوراخ های ایجاد شده توسط واشر سر آسیب دیده را پر می کند. یک بطری واشر معمولاً حدود 50 پوند قیمت دارد.

در حالی که هزینه پایین آن ممکن است جذاب به نظر برسد، توصیه می‌کنیم از آب‌بند واشر دوری کنید و خودروی خود را برای تعمیر صحیح ببرید. Sealer تنها یک راه حل موقت برای مشکل است و عدم رسیدگی به آسیب به طور کامل می تواند منجر به مشکلات بیشتر و مهمتر شود.

https://heartautocare.com/what-gaskets-do-for-your-car-engine/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید