تاریخ : شنبه 8 بهمن 1401
نویسنده : kimiagar

اگر تا به حال ماشینی را تیونینگ کرده باشید، احتمالاً می دانید که تیونینگ موتور چیست. این به فرآیند سفارشی سازی موتور یک وسیله نقلیه اشاره دارد تا کارآمدتر کار کند و قدرت بیشتری تولید کند. تنظیم موتور که در کلاس های آموزش مکانیک خودرو یاد داده می شود شامل ایجاد تغییراتی در سیستم‌های الکترونیکی آن برای عملکرد بهینه آن است. تیونینگ موتور مزایای مختلفی دارد، از جمله مصرف سوخت ارزان‌تر، عملکرد شتاب بهتر، حداکثر سرعت بالاتر، شتاب و گشتاور نرم‌تر و زمان چرخش توربو سریع‌تر. در این پست وبلاگ به تفصیل به چگونگی تنظیم موتور و همچنین مزایای آن خواهیم پرداخت.

اگر تازه وارد دنیای خودرو شده اید، اجازه دهید ابتدا شما را با اصول اولیه آشنا کنیم. ماشین یک وسیله نقلیه جاده ای است که معمولاً برای حمل و نقل شخصی طراحی می شود. سه نوع اصلی وجود دارد: خودروهای دیزلی/بنزینی و خودروهای الکتریکی.

تنظیم موتور چیست؟

تنظیم موتور فرآیند سفارشی سازی موتور خودرو برای افزایش قدرت و کارایی آن است. تنظیم موتور را می توان به روش های مختلفی انجام داد، از جمله بهینه سازی سیستم مدیریت موتور و تغییر اجزای موتور. موتور ماشین باید تنظیم شود. این فرآیند مانند کوک کردن یک سیم گیتار است که در آن باید تنش یا فرکانس مناسبی را برای موتور خود پیدا کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد. به این ترتیب با مصرف سوخت کمتر و در عین حال مصرف سوخت مناسب، قدرت بیشتری دریافت خواهید کرد. شما می توانید ماشین خود را به تنهایی تنظیم کنید یا یک متخصص را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد (که ما توصیه می کنیم).

چرا تنظیم موتور مهم است؟

تنظیم موتور مهم است زیرا به شما امکان می دهد موتور خود را برای عملکرد بهتر شخصی سازی کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند در مصرف سوخت صرفه جویی کنید و همچنین خودروی خود را روان کار کنید.

قدرت و کارایی بیشتر

افرادی که در تنظیم موتور برای وسایل نقلیه خود شرکت می کنند، هدفشان این است که آن را کارآمدتر کرده و قدرت بیشتری تولید کند. این کار با ایجاد تغییراتی در سیستم‌های الکترونیکی خودرو برای عملکرد بهتر آنها انجام می‌شود. تنظیم موتور خودرو معمولاً مستلزم تغییراتی در زمان جرقه زنی، تحویل سوخت و فشار افزایش است. تیونینگ موتور مزایای زیادی دارد. برخی از این موارد شامل مصرف سوخت ارزان‌تر، عملکرد شتاب بهتر، حداکثر سرعت بالاتر، شتاب و گشتاور نرم‌تر و زمان چرخش توربو سریع‌تر می‌شود. همانطور که می بینید، تیونینگ موتور مزایای زیادی دارد و اگر به دنبال راهی برای بهبود عملکرد یا کارایی وسیله نقلیه خود و در عین حال صرفه جویی در هزینه های سوخت هستید، این راهنما برای شما مناسب است!

عملکرد شتاب بهتر

یکی از مزایای تنظیم موتور، عملکرد بهتر شتاب است. عملکرد به میزان عملکرد یک وسیله نقلیه از نظر سرعت، شتاب و هندلینگ اشاره دارد. در این مورد، تنظیم موتور به دستیابی به عملکرد شتاب بهتر کمک می کند. این بدان معناست که خودروی شما می‌تواند سریع‌تر و با فشار کمتری به موتور خود به سرعت‌های بالاتر برسد.

بیشتر بخوانید: دلیل واشر زدن پژو

بالاترین سرعت بالا

و اسپولینگ سریعتر توربو سرعت بالا و زمان چرخش توربو سریعتر دو مورد از مزایای تنظیم موتور هستند. با ارتقاء موتور خودروی خود، می توانید حداکثر سرعت بالاتر و زمان چرخش توربو سریعتر داشته باشید. توربوشارژرها (توربوها) جزء ضروری اکثر موتورهای خودروهای امروزی هستند.

هنگامی که دریچه گاز فشار داده می شود، سوخت تزریق می شود و هوا شروع به جاری شدن به داخل موتور می کند. سپس دریچه های ورودی باز می شوند و اجازه می دهند هوای بیشتری به یکباره وارد سیلندرها شود. در این مرحله، سوپاپ اگزوز باز می شود و مقداری از فشار سیلندر کاهش می یابد تا سوخت توسط شمع مشتعل شود. سپس توربوشارژر مانند یک پمپ عمل می کند و هوا را از بیرون به داخل سیلندر می راند تا قدرت تراکم و احتراق را افزایش دهد. این فرآیند با یک توربو شارژر قدرتمندتر سریعتر اتفاق می افتد.

 به عنوان مثال، وقتی موتور خود را با نصب یک توربوشارژر جدید ارتقا می دهید، متوجه خواهید شد که وقتی روی پدال گاز خود را فشار می دهید، خیلی سریعتر از قبل پیچ می خورد. یک موتور توربوشارژر قادر است هوا را خیلی سریعتر فشرده کند که به این معنی است که احتراق زودتر اتفاق می افتد (که گشتاور بیشتری تولید می کند). در نتیجه، احساس می‌کنید که خودروی شما عملکرد شتاب بیشتری دارد زیرا فاصله کمتری بین فشار دادن پدال‌هایتان و احساس تأثیر آن بر سرعت یا گشتاور خودروتان وجود خواهد داشت.

شتاب آرام تر و تحویل گشتاور

شتاب نرم برای خودروها مهم است زیرا حس لذت بخشی را در هنگام رانندگی ایجاد می کند. شتاب ضعیف اثر معکوس دارد و می تواند باعث تردید، تکان خوردن و سایر احساسات ناخوشایند شود. تحویل گشتاور به توانایی موتور در رساندن نیرو به چرخ ها اشاره دارد. ارائه گشتاور بهبود یافته به شما این امکان را می دهد که با فشار کمتری بر موتور خود، سریعتر و روانتر شتاب بگیرید. به طور خلاصه، شتاب نرم تر منجر به تحویل گشتاور بهتر می شود که به نوبه خود منجر به عملکرد بهتر شتاب می شود. علاوه بر این، این تغییرات به اجزای موتور خودرو اجازه می دهد تا در عین صرفه جویی در هزینه سوخت، دوام بیشتری داشته باشند و عملکرد بهتری داشته باشند.

زمان چرخش توربو سریعتر

یکی از مزایای تنظیم موتور سریعتر تو است زمان چرخش rbo توربوشارژرها روشی کارآمد برای رساندن قدرت بیشتر به موتور شما هستند. آنها توانایی فشرده سازی هوا و رساندن آن به داخل سیلندرها را دارند و در نتیجه عملکرد بالاتری دارند. با این حال، مدتی طول می کشد تا "قرقره شوند" یا شروع به کار کنند که در صورت نیاز به برق آنی می تواند ناامید کننده باشد. با این حال، با استفاده از تنظیم موتور، می توانید تاخیر توربو و زمان قرقره شدن را کاهش دهید. این امر باعث می شود تا عملکرد شتاب بهتر و شتاب نرم تری داشته باشید. برای کنترل بهتر بر روی تپه ها یا کوه ها، حداکثر سرعت خودرو و همچنین تحویل گشتاور آن را افزایش خواهید داد.

موتورهای تنظیم شده به این معنی است که خودرو ارزش فروش مجدد بیشتری دارد

تنظیم موتور همچنین می تواند منجر به ارزش فروش مجدد خودرو شود. این غیرمعمول نیست که مردم یک ماشین دست دوم بخرند و بخواهند آن را تیونینگ کنند. آن‌ها می‌خواهند خودرو قوی‌تر و رانندگی آسان‌تر باشد که به نوبه خود آن را ارزشمندتر می‌کند. اگر قصد خرید یک خودروی دست دوم را دارید، ممکن است ارزش داشته باشد که لیستی از تغییرات انجام شده قبل از خرید آن را تهیه کنید. به این ترتیب، دقیقاً می‌دانید که چه چیزی می‌خرید و وقتی بعداً قصد فروش مجدد آن را دارید، هیچ غافلگیری ناخوشایندی نخواهید داشت.

تنظیم موتور برای هر خودرویی که به دنبال حداکثر استفاده از وسیله نقلیه خود است، ضروری است. تنظیم موتور فرآیند اصلاح موتور برای تولید قدرت بیشتر، بهره وری بهتر سوخت و شتاب بهبود یافته است. یک موتور تنظیم شده همچنین اسب بخار، گشتاور و حداکثر سرعت بالاتری را ارائه می دهد.

تنظیم موتور همچنین به شما این امکان را می دهد که به ویژگی های بیشتری در وسیله نقلیه خود مانند زمان چرخش سریع تر توربو، شتاب نرم تر و تحویل گشتاور دسترسی داشته باشید. تنظیم موتور همچنین به موتور شما کمک می‌کند تا دوام بیشتری داشته باشد و ارزش فروش مجدد خود را حفظ کند. اگر در مورد تنظیم موتور مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، راه های زیادی برای یادگیری بیشتر در مورد فرآیند و مزایا وجود دارد. با یک متخصص صحبت کنید یا در مورد تنظیم موتور از راحتی خانه خود مطالعه کنید.

منبع:

https://www.engiclean.co.uk/news/2022-05-17/what-are-the-benefits-of-tuning-a-car-engine


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : چهار شنبه 5 بهمن 1401
نویسنده : kimiagar

املاک صنعتی در مقایسه با منازل و ساختمان های مسکونی نیازهای متفاوت و همچنین نیازهای متفاوتی در مورد سیم کشی برق دارند و دوره آموزش برق ساختمان و صنعتی نیز متفاوت هستند. این تنها این نیست، بلکه هنگام صحبت صنعتی، انواع مختلفی از سیم کشی برق نیز وجود دارد که هر کدام برای کاربردهای مختلف مناسب هستند.

آموزش برق ساختمان یا سیم کشی برق ساختمان باید شامل آموزش کامل نصب، آزمایش یا تست های لازم، تامین و راه اندازی کلیه لوازم جانبی، سیم کشی، شناخت انواع کلیدها و پریزها و بسیاری موارد دیگر را پوشش دهد که ما در آموزشگاه خود همه این موارد را با جزئیات به شما آموزش خواهیم داد.

برای مثال، تجهیزات اداری و الکترونیک ممکن است نیاز به سازماندهی سیم کشی و کابل متفاوتی نسبت به ماشین آلات سنگین یا انبارها داشته باشند. علاوه بر نیازها و مصارف برق، ملاحظات دیگری نیز وجود دارد که باید در مورد سیم کشی صنعتی مورد توجه قرار گیرد. یکی از مهمترین ملاحظات ایمنی است، زیرا هر گونه بی نظمی در سیم کشی برق می تواند کارمندان را در معرض خطر قرار دهد و عملیات صنعتی را متوقف کند.

3 نوع اصلی سیم کشی برق در ساختمان های صنعتی وجود دارد که در زیر می توانید مزایا و معایب هر کدام را بیابید.

1. RACEWAYS & CONDUCTORS

درست مانند املاک مسکونی، سیم کشی صنعتی توسط NFPA 70: کد ملی برق، به ویژه فصل 3 این کد کنترل می شود. ماده 300 NEC، تحت عنوان الزامات عمومی برای روش‌ها و مواد سیم‌کشی، بر کلیه تاسیسات سیم‌کشی، به استثنای هر گونه اصلاحات در سایر مواد در فصل 3، حاکم است. الزامات شامل حفاظت در برابر آسیب فیزیکی، ایمن سازی و پشتیبانی از نصب، حداقل پوشش برای زیرزمینی است. نصب، و بسیاری از جنبه های دیگر.

روش raceway و رسانا یکی از رایج ترین انواع سیم کشی برق است. این شامل یک لوله یا لوله فلزی یا غیرفلزی با چند فاز عایق است. بسته به الزامات NEC و همچنین روش قابل اجرا، می تواند از یک هادی زمین تجهیزات نیز تشکیل شود. هر نصب بر اساس مشخصات و نقشه های طراحی خود ملک انجام می شود.

THHN/THWN (ژاکت نایلونی مقاوم در برابر حرارت بالا/ ژاکت نایلونی مقاوم در برابر حرارت و آب گرمانرم) یا XHHW (XLPE مقاوم در برابر حرارت بالا و مقاوم در برابر آب) در مس یا آلومینیوم رایج ترین انواع هادی ها هستند. مس معمولاً برای مدارهای انشعاب مشخص می شود، در حالی که آلومینیوم معمولاً برای فیدرها مشخص می شود.

هنگامی که صحبت از نوع مسیرهای مسابقه می شود، رایج ترین مواردی که در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

 بیشتر بخوانید: آموزش مکانیک خودرو

RMC – مخفف مجرای فلزی سفت و سخت است، و همچنین به عنوان RGS یا GRC شناخته می شود، یک لوله فولادی گالوانیزه با دیواره ضخیم و پوشش بیرونی روی که در کاربردهایی استفاده می شود که حداکثر محافظت در برابر آسیب فیزیکی مورد نیاز است.

IMC – مخفف مجرای فلزی میانی، یک نسخه دیوار نازک از RMC است که دارای یک پوشش مقاوم در برابر خوردگی در داخل و یک نمای بیرونی گالوانیزه است.

FMC - مخفف لوله فلزی انعطاف پذیر است و در انواع مختلف فلز و ضخامت دیوار وجود دارد.

EMT - مخفف لوله های فلزی الکتریکی، رایج ترین مسیر مسابقه در ساخت و سازهای صنعتی، یک لوله فولادی بدون رزوه با دیواره های نازک است که دارای بیرونی گالوانیزه و داخلی مقاوم در برابر خوردگی است.

PVC - مخفف لوله پلی وینیل کلرید سفت و سخت است که در انواع مختلفی موجود است، اما بیشتر به عنوان جدول 40 یا 80 که به ضخامت دیوار اشاره دارد، برای کاربردهای زیرزمینی که مستقیماً دفن شده یا بتن پوشیده شده استفاده می شود.

مسیرهای مسابقه با سینی کابل متفاوت هستند. دومی در واقع یک سیستم ساختاری است که برای مدیریت کابل ها و پشتیبانی مکانیکی آنها استفاده می شود.

مزایا و معایب Raceways & Conductors

این اجازه می دهد تا تغییرات در پیکربندی مدار تا حدی هزینه های نصب معمولا بالا است

IMC، RMC و EMT را می توان در مکان هایی که در معرض آسیب فیزیکی هستند استفاده کرد.

می توان به راحتی از مسیرهای راه آهن برای بازسازی کار استفاده کرد.

در جایی که هادی ها از محل نصب برداشته می شوند، می توان مسیرهای مسابقه را رها کرد. نوع PVC از نظر کاربرد دارای محدودیت های متعددی است.

تاسیسات زیرزمینی PVC ارزان هستند برخی از انواع را نمی توان در مکان هایی که آسیب فیزیکی دارند نصب کرد

2. باکس داکت

اتوبوس ها نوع دیگری از سیم کشی برق برای کاربردهای صنعتی هستند. گاهی اوقات به آن باس داکت نیز می گویند. اتوبوس به عنوان یک راه آهن محصور فلزی با میله های اتوبوس که در کارخانه نصب شده اند تعریف می شود. معمولاً 2 نوع اتوبوس وجود دارد: سبک تغذیه کننده یا سبک پلاگین. این پیکربندی ها می توانند هادی های عایق یا لخت داشته باشند.

چهار مزیت اصلی استفاده از باکس داکت ها به عنوان روش سیم کشی وجود دارد:

در دسترس بودن درجه آمپر بزرگ، در هر نقطه بین 60 تا 4000 آمپر.

اندازه فشرده در مقایسه با مجراهای متعدد برای بار یکسان؛

انعطاف پذیری برای افزودن و تغییر برخاست های بار با اتوبوس های پلاگین.

تاثیر کمتری از افت ولتاژ کل با کاربردهای کانال باس.

مانند سایر روش های سیم کشی، هنگام استفاده از اتوبوس ها نیز معایبی وجود دارد:

اگر تعداد زیادی آرنج و آفست مورد نیاز است، نصب شود n هزینه ها می توانند بسیار بالا بروند.

نمی توان در مکان هایی که آسیب فیزیکی دارند استفاده کرد.

برای کاربردهای عمودی، فضای محدودی برای دوشاخه اتوبوس وجود دارد.

در صورت وجود نشت آب در ساختمان، ممکن است از کار بیفتد.

جریان اتصال کوتاه بالا در کانال اتوبوس موجود است. همچنین در مورد آموزش نصب دوربین مدار بسته نیز بخوانید.

3. مجموعه های کابل

یک مجموعه کابل تولیدی یکی دیگر از انواع رایج سیم کشی برق است. این شامل هادی های متعدد، هر دو فاز عایق و خنثی، با یک هادی زمینی تجهیزات عایق شده و/یا لخت است. دومی پیچیده شده و در یک غلاف فلزی یا غیرفلزی محصور شده است.

شما می توانید مجموعه های کابل تولید شده را به عنوان محصولات استاندارد بیابید، اما همچنین می توانید آنها را با پیکربندی هادی خاص سفارش دهید. مجموعه های استاندارد معمولا با هادی های THHN/THWN یا XHHW-2 (مس یا آلومینیوم) عرضه می شوند. رایج ترین انواع مورد استفاده در ساختمان های صنعتی عبارتند از:

کابل زره دار (نوع AC) - مجموعه دارای یک غلاف فلزی از زره فولادی یا آلومینیومی است که غلاف آن به عنوان مسیر زمینی نیز استفاده می شود. معمولاً برای اتصالات مدار انشعاب بین چراغ‌ها و پریزهای برق استفاده می‌شود.

کابل با روکش فلزی (نوع MC) - مجموعه ای از هادی ها در یک غلاف فلزی از زره های فولادی یا آلومینیومی به هم پیوسته، اما غلاف در این مورد به عنوان مسیر زمین استفاده نمی شود. برای دفن مستقیم یا مکان مرطوب، MC با یک ژاکت بیرونی PVC در دسترس است.

کابل فلزی با عایق مواد معدنی (نوع MI) - مجموعه ای از هادی های مسی در یک غلاف مسی بدون درز با عایق اکسید منیزیم. برای کاربردهای تخصصی مانند انطباق با سیستم های اضطراری NEC 700 استفاده می شود.

کابل غلاف غیر فلزی (انواع NM، NMC، NMS) - همچنین Romex نامیده می شود، مجموعه ای از رساناها که در یک غلاف غیرفلزی عایق PVC با یک ژاکت نایلونی مونتاژ می شوند. به طور کلی دارای یک هادی زمین مسی لخت است.

کابل ورودی سرویس (نوع SE، USE) - مجموعه ای از هادی ها با روکش PVC بیرونی، که در یک غلاف غیر فلزی با تقویت کننده کابل مونتاژ شده اند. می توان از آن برای سقوط سرویس به پایه متری و همچنین به عنوان تغذیه کننده توزیع به تابلوی مدار شاخه استفاده کرد.

فیدر زیرزمینی و کابل مدار انشعاب (نوع UF) - مجموعه ای از هادی ها که عموماً برای فیدرهای دفن مستقیم در فضای باز و همچنین مدارهای انشعاب به گاراژهای جدا استفاده می شود. این مجموعه دارای یک غلاف غیر فلزی با عایق PVC و یک ژاکت نایلونی است که در داخل یک ژاکت بیرونی PVC خاکستری قرار دارد.

https://pennaelectric.com/3-types-of-electrical-wiring-in-commercial-buildings/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : سه شنبه 4 بهمن 1401
نویسنده : kimiagar

هیچ چیز بدتر از این نیست که بدانید زنگ ماشین شما را می خورد. زنگ زدگی اگر برای شورش باقی بماند، می تواند هر وسیله نقلیه ای را که در آن نگه دارد، چیزی جز ضایعات تبدیل کند. اما نکته اینجاست که خودروها در برابر زنگ زدگی کارخانه محافظت می شوند.

تنها دلیلی که بعداً در زندگی ایجاد می شود، استفاده از آن یا آسیب دیدگی دری برای خوردگی است. و سپس باید فکر کنید که یک فروشگاه بدنه چقدر قرار است برای درست کردن آن هزینه بپردازد، که پاسخ این است: معمولاً زیاد.

هر چند نترسید اگر خودتان خوشحال هستید که می‌روید، این احتمال وجود دارد که بتوانید زنگ‌زدگی را در مسیرهای آن متوقف کنید و عمر موتور مورد علاقه‌تان را طولانی‌تر کنید. واقعا چیز زیادی برای آن وجود ندارد. شما فقط باید دقیق باشید، کار را درست انجام دهید و برنده خواهید شد.

چقدر می توانم با تعمیر آسیب زنگ زدگی خود صرفه جویی کنم؟

احتمالاً قبلاً در مورد تعمیر خراش های خودرو مطالبی خوانده اید. Rust همه چیز را به سطح بعدی می برد و یک تعمیر حرفه ای هزینه تعمیرات را صدها پوند برای شما به ارمغان می آورد - اگر چندین پانل تحت تأثیر قرار بگیرند، بیشتر.

آسیب زنگ زدگی را خودتان تعمیر کنید و پس از خریدن نوع مناسب کیت، ثروتی برای خود ذخیره خواهید کرد (به زیر مراجعه کنید).

اکنون، قبل از اینکه وارد این موضوع شویم، چند نکته را رعایت کنیم:

ما در مورد زنگ زدگی سطح صحبت می کنیم

اگر هیچ طبقه ای در ماشین خود ندارید، زیرا آنها پوسیده شده اند، به یک متخصص و یک جوشکار نیاز خواهید داشت. همین امر در مورد سوراخ های بدنه، رکاب ها، ریل های شاسی و غیره نیز صدق می کند.

آنچه ما در اینجا به آن نگاه می کنیم، خوردگی پانل هایی است که از بین نرفته اند و ساختار خودرو را به خطر می اندازد.

در این راهنما شما را تا مرحله پر کردن ناحیه آسیب دیده راهنمایی می کنیم. اگر می خواهید به رنگ آمیزی ماشین بروید، حتما این کار را انجام دهید. رنگ‌های جامد بهترین نتایج را به همراه خواهند داشت، در حالی که رنگ‌های متالیک برای درست شدن مشکل‌تر خواهند بود.

هیچ شرم آور نیست که کار آماده سازی را انجام دهید و سپس از یک بدنه فروشی بخواهید آن را رنگ کند و با آن ترکیب کند. تجهیزات اسپری رنگ حرفه ای برای این کار طراحی شده است - نازل یک آئروسل خارج از قفسه اینطور نیست.

چگونه آسیب زنگ زدگی خودرو را برطرف کنیم؟

وسایل نقلیه امروزی نسبت به 20 سال پیش بسیار کمتر در معرض زنگ زدگی هستند، اما اگر در نزدیکی اقیانوس زندگی می‌کنید یا در منطقه‌ای رانندگی می‌کنید که در جاده‌ها از نمک استفاده می‌شود، هنوز هم می‌توانید مدت‌ها قبل از اینکه قطعات مکانیکی فرسوده شوند، زنگ‌زدگی را از بین ببرید.

آسیب جزئی زنگ زدگی در قسمت های غیر ساختاری خودرو به راحتی قابل تعمیر است و حتی با کمی تمرین به نظر می رسد که هرگز اتفاق نیفتاده است.

حرفه ای هایی که ماشین های کلاسیک را بازسازی می کنند معمولاً از روشی برای کاهش آسیب و جوشکاری در مواد جدید استفاده می کنند، اما برای راننده روزانه اپوکسی فایبرگلاس و کمی پرکننده بدنه کار را بسیار آسان تر می کند.

در راهنماهای گذشته، ما در مورد رفع خراش در رنگ خودرو صحبت کرده‌ایم، اما اگر خط و خش تا حد زنگ زدگی پیش رفته باشد، چه؟

بیشتر زنگ زدگی ناشی از آسیب با چیزی به سادگی یک تراشه از یک تکه سنگ ریزه پرنده، یا صدای زنگ در که رنگ را می شکند، شروع می شود، به همین دلیل است که بسیار مهم است که ماشین خود را به طور دوره ای یک بار شستشو دهید.

هر چند وقت یکبار یک لکه رنگ لمسی ممکن است چند دقیقه طول بکشد و 10 سال بعد ساعتها در تعمیر زنگ صرفه جویی کند. دستورالعمل های گام به گام را بخوانید یا آموزش ویدیویی ما را در زیر بررسی کنید.

برای این کار به ابزار و مواد زیر نیاز دارید:

  • چرخ زاویه ای و چرخ فلپر
  • برس سیمی
  • ژل اپوکسی فایبرگلاس
  • فیلر بدن
  • سنباده با درجه های مختلف (80، 400، 600، 1000، 2000)
  • بلوک سنباده
  • رنگ پرایمر و پوشش پایه
  • رنگ پوشش شفاف 2k (موجود در قوطی های آئروسل)
  • مواد پوششی (کاغذ و نوار)
  • ترکیب مالشی
  • ارواح معدنی
  • پارچه چسبناک

بیشتر بخوانید: آموزش مکانیک خودرو

درمان زنگ زدگی ماشین

1) رنگ و زنگ را از بین ببرید

برای از بین بردن زنگ زدگی و رنگ قدیمی از سطح مورد نظر از یک چرخ زاویه دار با چرخ فلپر استفاده کنید. می توان همین کار را با دست با کاغذ سنباده درشت 80 و برس سیمی انجام داد، اما انجام یک کار کامل بسیار دشوارتر است. برای جایی که نمی توانید با آسیاب به آن دسترسی پیدا کنید، از برس سیمی استفاده کنید تا تا جایی که می توانید آلودگی، کثیفی و زنگ زدگی را پاک کنید. ممکن است بخواهید از یک مبدل زنگ استفاده کنید که فراتر از رنگ است تا زنگ زدگی را از نظر شیمیایی خنثی کند و یک پوشش سیاه محافظ به جا بگذارد.

2) با فایبرگلاس تعمیر کنید

ژل ترمیم فیبر شیشه ای رشته بلند، بر خلاف فیلر بدن، ترمیم ساختاری را ایجاد می کند که تقریباً به استحکام فولاد است. ژل و هاردنر را مخلوط کرده و از پشت به ناحیه آسیب دیده فشار دهید. با بسته بندی چک کنید، اما معمولاً در حدود 15 دقیقه شروع به سفت شدن می کند و می توان در کمتر از یک ساعت سنباده زد.

3) فایبرگلاس اضافی را سنباده بزنید

از آسیاب زاویه ای و چرخ فلاپ برای سمباده زدن ژل فیبر شیشه ای که از سوراخ های زنگ زدگی بیرون زده شده است استفاده کنید. سطح از سوراخ باید در مقایسه با پانل بدنه فلزی کمی فرورفته باشد تا بتوان آن را با پرکننده بدنه صاف تر پر کرد.

4) از فیلر بدن استفاده کنید

فیلر بدن را با مقدار مناسب هاردنر مخلوط کنید. فیلر بدن را با یک پخش کننده منعطف و مسطح اعمال کنید و آن را در سوراخ های زنگ زدگی فشار دهید. هر چه بتوانید پرکننده را در حین استفاده صاف تر دریافت کنید، پس از آن باید سمباده کمتری انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی از پرکننده استفاده کنید تا هیچ نقطه کم، سوراخ یا خراشی وجود نداشته باشد که باید با لایه دوم پر شود.

5) آن را صاف کنید

مهمترین و وقت گیرترین قسمت بدنه، داشتن سطحی صاف قبل از شروع رنگ آمیزی است. با کاغذ سنباده 400 یا درشت تر شروع کنید و پرکننده های اضافی بدن را با سنباده پاک کنید. اگر کاملاً سفت نباشد سریعتر شن می شود. اگر یک منطقه بزرگ را سمباده بزنید، ممکن است به یک بلوک سنباده نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که در نهایت با سطح موج دار مواجه نمی شوید. کار شما زمانی تمام می شود که کل منطقه با کاغذ درجه 400 صاف شده باشد.

6) منطقه تمیز

ناحیه ای را که به تازگی تعمیر کرده اید با پارچه تمیز و الکل های معدنی پاک کنید تا هرگونه کثیفی یا روغن باقی مانده از انگشتانتان پاک شود. پرکننده بدنه باید به قدری نازک باشد که بتوانید در بیشتر جاها فلز را ببینید و از میان آن رنگ کنید. بگذارید خشک شود، سپس یک بار دیگر با یک پارچه چسبناک پاک کنید تا پرزها از بین بروند. هر گونه اثر انگشت، لکه روغن، یا خاصیت گرد و غبار باعث ایجاد لکه، چشم ماهی یا دود در رنگ شما می شود، بنابراین تمیزی از اینجا به بعد بسیار مهم است.

7) پرایمر بزنید

پرایمر را روی ناحیه تعمیر شده، هر فلز لخت و حداقل یک اینچ در اطراف آن اسپری کنید تا امکان ترکیب شدن را فراهم کنید. برای بهترین نتیجه، یک لایه نازک روی کل ناحیه اسپری کنید، سپس چند دقیقه بعد دوباره با یک پوشش کمی سنگین تر آن را تکرار کنید. اجازه دهید پرایمر قبل از سنباده زدن به مدت زمان توصیه شده خشک شود.

بیشتر بخوانید: دلیل واشر زدن خودرو

8) ماسه خیس و تکرار کنید

محل تازه آستر شده را با کاغذ سنباده 400 خیس کنید تا صاف شود و لبه های تعمیر به رنگ اصلی پر شود. پاک کنید، اجازه دهید خشک شود و یک لایه دیگر از پرایمر اسپری کنید. به درجه بالاتری از کاغذ سنباده، 600 و ماسه مرطوب و پرایم بروید. معمولاً دو یا سه لایه پرایمر برای ترمیم صاف و معقول کافی است.

9) پوشش پایه را اسپری کنید

این روزها بیشتر خودروها از پوشش پایه (رنگ رنگ) پوشیده شده با پوشش محافظ (رنگ شفاف ضخیم تر) استفاده می کنند، اما بسیاری از رنگ های لمسی را می توان به تنهایی و بدون شفافیت اعمال کرد. دو یا سه لایه نازک رنگ را روی آستر و ناحیه ترمیم شده اسپری کنید و داخل رنگ اصلی بپاشید. چندین لایه نازک بهتر از یک لایه ضخیم است زیرا از باقی ماندن یا چکیدن در رنگ جلوگیری می کند.

10) رنگ را مالش دهید

برای به دست آوردن رنگ براق کامل از اسپری قوطی باید آن را با دست با ترکیب مالشی یا پولیش اجرا کنید و در صورت داشتن هر گونه اشتباه قابل توجهی (پوست پرتقال، دویدن، چکیدن)، باید شروع کنید. با سنباده مرطوب سنباده مرطوب با شن 1000 و سپس 2000 باید به شما این امکان را بدهد که ریزه‌ها و پوست پرتقال را از بین ببرید، یا ممکن است مجبور شوید درشت‌تر بروید، اما زیاده روی کنید و باید یک لایه دیگر رنگ اسپری کنید. به آرامی با ترکیب مالشی پولیش دهید، سپس به یک ترکیب پولیش ریزتر بروید و باید به براقیت کامل برسید. مالش همچنین به شما این امکان را می دهد که رنگ جدید تعمیر را با رنگ اصلی اطراف لبه ها ترکیب کنید.

11) پوشش شفاف را اسپری کنید (اختیاری)

یک پوشش شفاف برای اکثر تعمیرات جزئی اختیاری است، اما ظهور رنگ شفاف 2K در یک قوطی اسپری، اگر قصد نگهداری از خودرو را دارید، ایده خوبی است. رنگ اصلی کارخانه از مخلوطی دو قسمتی با رنگ و یک فعال کننده یا سخت کننده استفاده می کند که رنگ را مانند یک اپوکسی می کند که در برابر آب و هوا، نور UV و حلال ها غیرقابل نفوذ است. اسپری رنگ دو قسمتی یا 2K باعث می شود تعمیر خانه شما تقریباً به اندازه یک رنگ آمیزی حرفه ای بدنه بادوام باشد و ماندگاری بیشتری نسبت به رنگ لمسی به تنهایی داشته باشد.

ما یک ویدیوی همراه با نحوه تعمیر زنگ زدیم که به سرعت و به طور مختصر نشان می دهد که تعمیر زنگ به این روش چقدر آسان است. اگر آن ویدیو را مفید می‌دانید، در کانال YouTube Haynes مشترک شوید و نکات مفید، روش‌ها و پیش‌نمایش محصولات جدید را دریافت کنید.

منبع


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید